سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عجیبترین تولدها در جهان

عجیب‌ترین تولدها در جهان

 

.


نشریه‌ای‌ در اروپا اقدام به انتشار 10 تولد عجیب و جالب توجه در جهان کرده است.

به گزارش ایسنا، اولین و جالب‌ترین این تولدها مربوط به خانواده‌ای به نام میشیگان در کشور آمریکاست. این زن سه فرزند خود را به ترتیب در روزهای 10/10/2010، 09/09/2009، 08/08/2008 به دنیا آورده است. این اتفاق ممکن است هر 50 میلیون سال فقط برای یک نفر رخ دهد.

دومین تولد عجیب دنیا هم مربوط به زنی در کشور آمریکاست، به طوری که وی نوزاد خود را دقیقا در ساعت 11 و یک دقیقه سال 01/11/2011 به دنیا آورده است.

سومین تولد جالب مربوط به دو خواهر دوقلو است که در یک روز و تنها با اختلاف 14 دقیقه با یکدیگر صاحب فرزند شدند.

چهارمین تولد عجیب در این لیست متعلق به خانواده‌ای است که پنج عضو آن در یک تاریخ به دنیا آمده‌اند. کوچکترین عضو این خانواده که هم اکنون میلا نام دارد در تاریخ 29 مارچ همچون سایر اعضای خانواده‌اش به دنیا آمده است.

پنجمین تولد جالب نیز مربوط به زنی با نام رامیز است. این زن که به علت فقر و مسیر بسیار دورش به درمانگاه، به تنهایی توانسته بود شخصا اقدام به سزارین کرده و نوزاد خود را به دنیا بیاورد. نکته جالب‌تر این است که وی این کار را در تاریکی شب و تنها با نور مهتاب انجام داده است.

ششمین تولد عجیب مربوط به زنی به نام بلیندا است. این زن تنها سه ساعت مانده به تولد نوزادش به بارداری خویش پی برده است.

هفتمین تولد مربوط به یک زوج آمریکایی است که دو فرزند دو قلوی خود را تنها با فاصله یک دقیقه و در دو سال متفاوت به دنیا آوردند. بدین صورت که فرزند اول در روز آخر سال 2010 و در ساعت 11 و 59 دقیقه به دنیا آمد و فرزند دوم در ساعت 12 نیمه شب یعنی شروع سال 2011 به دنیا آمد.

هشتمین تولد جالب مربوط به زنی است که در به دنیا آوردن فرزندان خود حالت توالی داشت، به طوری که در زایمان اول صاحب یک فرزند، در زایمان دوم دو قلو و در آخرین زایمان خود صاحب سه قلو شد.

نهمین تولد در این لیست مربوط به یک زوج انگلیسی است، این زوج دو بار صاحب فرزندان دو قلو، آن هم دوقلوهای سیاه و سفید پوست شدند. به طوری که در هر دو بار تولد فرزندانشان این دوقلوها بدون کوچکترین تفاوتی شبیه یکدیگر بودند.

و آخرین تولد نیز مربوط به زنی به نام هرالد است، وی با وجود بیماری کوتولگی، فرزندی سالم به دنیا آورد که اندازه‌ای به قد خودش دارد.




ادامه مطلب

[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/7/3 ] [ 2:11 عصر ] [ روزبه عباس زاده ]

6 راز سلامتی برای یک زندگی خوب

6 راز سلامتی برای یک زندگی خوب

.


متخصصان تغذیه معتقدند شروع کردن روز با نوشیدن آب خنک، مصرف آجیل و ورزش‌های کششی در حفظ سلامتی تاثیرگذار است.
به گزارش نامه نیوز،  روزنامه خلیج تایمز در گزارشی منتشر کرد: «شیراگ سیی»، موسس مرکز مشاوره Battle of Bulges معتقد است که رعایت چند نکته کلیدی زیر برای بهره‌مند شدن از یک زندگی سالم و شاداب حیاتی است:

نوشیدن نیم‌لیتر آب خنک:
نوشیدن آب‌ خنک به صورت ناشتا و با معده خالی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در واقع وقتی آب خنک را ناشتا می‌نوشید بدن برای متعادل کردن دمای داخلی خود، کالری بیشتری می‌سوزاند و این امر در حفظ سلامتی و وزن سالم موثر است.

مصرف ناشتای گردو و بادام:
خوردن شش تا 10 عدد بادام و گردو به صورت ناشتا به تولید آنزیم‌های تشدید‌کننده سوخت و ساز کمک می‌کند و این مواد غذایی در عین حال نیز منبع غنی از انرژی به حساب می‌آیند.

مصرف منظم صبحانه:
صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است و باید حاوی مواد غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم و مفید باشد.

انجام حرکت‌های کششی:
پس از بلند شدن از خواب انجام ورزش‌های کششی به حفظ انعطاف پذیری ماهیچه‌ها منجر شده و فرآیند تحلیل رفتن و ضعف عضلانی را به تاخیر می‌اندازد.

پیاده‌روی:
سعی کنید تا حد توانتان پیاده‌روی داشته باشید چراکه موجب می‌شود مقدار کالری بیشتری بسوزانید.

مراقبه (مدیتیشن):
این کار به شما کمک می‌کند تا افکار خود را کنترل کنید و به همین منظرو برای بهبود سلامت عمومی بدن و کاهش استرس توصیه می‌شود.



ادامه مطلب

[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/6/20 ] [ 5:4 عصر ] [ روزبه عباس زاده ]

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

?

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !


1. پاموکل (ترکیه)

به زبان ترکی این نام یعنی: قلعه پنبه ای و به آسانی می توان فهمید که چرا چنین نامی به آن اطلاق شده است. همچنین این شگفتی طبیعی قسمتی از سایت شهر هایراپولیس (Hierapolis) در سوریه است و در طی قرنها این دو به دلیل نزدیکی یکی شده اند. در واقع برخی از مقبره های قدیمی در قبرستان شهر بخشی از منظره را تشکیل میدهد. این سایت دارای سنگهای تراورتن و چشمه های آب گرم است. سنگهای تراورتن ظاهری متحدالمرکز دارند و با رنگ سفید حریرگونه جلوه ای روحانی خلق کرده اند. چشمه های آب گرم در دهانه ها دارای رسوبات کربنات کلسیم هستند که موجب تشکیل سازه های خارق العاده با ظاهری ارگانیک شده اند.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !


2. برج یخی کوه اربس (قطب جنوب)

کوه اربس یکی از فعالترین آتشفشانهای زمین است. این کوه تقریبا 4 کیلومتر بالاتر از سطح زمین است و بخاطر دریاچه گدازه های مذاب واقع در دهانه آتشفشانی در قله، میان مجموعه های آتشفشانی مشهور است. بخار داغ آتشفشانی که از ترکها و شکافهای صخره های آتشفشانی بیرون می آید سیستم پیچیده ای از غارهای یخی در اطراف کوه خلق کرده است.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

3. آبفشان فلای (نوادا، ایالات متحده)

منظره این آبفشان طوری به نظر می رسد که گویی از یک سیاره دیگر یا یک فیلم علمی تخیلی به زمین آورده شده است. آبفشان فلای یکی از پدیده های نادر است که در یک زمین شخصی واقع شده است. در سال 1916 مالکین زمین در جستجوی آب برای حاصلخیز کردن این زمین بیابانی بودند. آنها آب را یافتند و آن چشمه تا دهه ها جوشان بود. با این وجود مته ای که داخل ستون حفاری بود به ذخیره ای از آب برخورد که منجر به تشکیل چنین آبفشانی شد.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

4. صخره های کاشا کاتووه تنت (نیومکزیکو، ایالات متحده)

کاشا کاتووه تنت در نیومکزیکو، جایی است که در آن صخره های قلمی فرسایش یافته ای وجود دارند که از گدازه های آتشفشانی طی شش میلیون سال تشکیل شده اند. درحالیکه صخره های تشکیل شده از نظر شکل مشابهند اما به لحاظ ارتفاع متفاوت هستند. اختلاف ارتفاع بین چند فوت تا 90 فوت وجود دارد.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

5. دره ماه (آرژانتین)

دره ماه، دره ای دورافتاده در آرژانتین است. این دره با جرمهای زمین شناسی میخکوب شده که از فرسایش باد شکل گرفته و سنگهای ایستاده و تخته سنگهایی را موجب شده که مدورند و شبیه گلوله های مرمری هستند. زمین دره که روزی حاصلخیز بوده اکنون خشک است و دارای تعداد زیادی فسیل گیاه و جانور است که زیست شناسان علاقمند به دوره های تاریخی را به خود جلب کرده است.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

6. دانکسیا لندفرم (چین)

این پدیده بی نظیر زمین شناسی که معروف به دانکسیا لندفرم است از برخی مناطق در چین قابل رویت است، مانند ژانگی در استان جانسو. دانکسیا که یعنی "ابر سرخ" بخشی از زمین است که از سنگهای ماسه ای قرمز رنگ تشکیل شده که در طی زمان به کوهها و صخره هایی عجیب تبدیل شده اند.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

7. چشمه سحرآمیز در پارک ملی چاپادا دیامانتینا (برزیل)

چشمه سحرآمیز، واقع در پارک ملی چاپادا دیامانتینا، در 400 کیلومتری سالوادر، پایتخت ایالت باهیا قرار د ارد. این چشمه عمق 120فوتی دارد و آب آن آنقدر شفاف است که صخره ها و تنه های درختان قدیمی در کف آن قابل رویت است. هنگامیکه خورشید در سمت راست است نور از یک شکاف وارد میشود و انعکاسی آبی رنگ ایجاد می کند. دسترسی به این دریاچه به دلیل حفاظت محیطی و اکوسیستم نادر و خاصش بسیار محدود است.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

8. جنگل سنگی (چین)

جنگل سنگی نمونه زیبایی از توپوگرافی انباشت سنگ آهک است. صخره های آن از سنگ آهک درست شده و توسط آبی که به سطح رخنه کرده شکل داده شده است. این آب همه چیز را در اطراف از میان برده به جز ستونها. این جنگل از دوران سلطنت مینگ بعنوان اولین شگفتی طبیعی جهان شناخته شد.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 

9. وولینگیان، هونان (چین)

منطقه هونان مملو از مناظر چشمگیر است و وولینگیان باشکوه یکی از بزرگترین جاذبه های آن است. این جاذبه طبیعی از بیش از 3000 لایه انباشتی سنگ آهک تشکیل شده است. در این مکان آبشارهای زیبا و بزرگترین غار آهکی آسیا قرار دارد.

 

 

10 نمونه از عجایب جهان را که تاکنون ندیده اید !

 


10. سالرد اویونی (بولیوی)

سالرد، یک بیابان نمکی انبوه در میانه آلتیپلانو، یکی از مناظر تجسمی بولیوی است. این مکان؛ بیابان هموار و وسیعی است که نور خورشید را چنان منکس می کند که با آسمان اثر تقارنی ایجاد میکند. در بیابان چندین دریاچه با رنگهای غیر معمول وجود دارد که علت آن وجود رسوبات معدنی است.

?




ادامه مطلب

[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 93/5/31 ] [ 5:48 عصر ] [ روزبه عباس زاده ]

چرا بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است ؟

چرا بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است ؟

 .

 

 

همه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به کمک داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یک فنجان بزرگ چای یا فهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها کنند. حدود 62 درصد از مردم بین 15 دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام کارهای روزانه خود شوند. اما چرا این‌گونه است؟ تعدادی از متخصصان علوم خواب به این سوال پاسخ داده‌اند.

 

چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن از خواب سخت‌ترین کار جهان است؟

 

چرا سخت است از رختخواب بیرون بیایم؟

 

اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌کنید که کاش یک ساعت دیگر را می‌توانستید در تختخواب خود سپری کنید، باید به دنبال دو دلیل اصلی باشید:

 

1- به احتمال بسیار زیاد شما دچار کمبود خواب هستید و در طول شب گذشته کمتر از میزان توصیه شده توسط کارشناسان یعنی بین هفت تا هشت ساعت خوابیده‌اید.

 

2- شاید هم این موضوع ناشی از به‌هم‌خوردن ریتم طبیعی بدن شما باشد.

 

بدن انسان به شدت به یکنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. علت بسیاری از خستگی‌ها در هنگام صبح این است که ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم. یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است که بدن دارای یک ساعت طبیعی بسیار دقیق است که از چند ساعت قبل از بیدار شدن به تدریج بدن را برای این کار آماده می‌کند. این حالت را می‌توان با روشن شدن کامپیوتر مقایسه کرد.

 

زمانی‌که شما دکمه روشن شدن کامپیوتر خود را فشار می‌دهید، برای مدتی صداهایی از داخل آن می‌شنوید. چند صفحه مختلف روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند و سرانجام زمانی‌که کامپیوتر مراحل آماده‌سازی خود را طی کرد، تصویر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. بدن انسان هم در هنگام بیدار شدن شرایطی مشابه با این کامپیوتر دارد و اگر مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نشود، آن‌گاه کسالت، خستگی، خواب‌آلودگی و حتی بیماری به سراغ فرد می‌آید.

 

از چند ساعت قبل از بیدار شدن ،خواب انسان سبک‌تر می‌شود، دمای بدن به تدریج بالا می‌رود و هورمون‌هایی در بدن تزریق می‌شوند که انرژی لازم را برای بیدار شدن از خواب فراهم می‌کنند. اما اگر خوابیدن و بیدار شدن شما نظم نداشته باشد، بدن نمی‌تواند زمان بلند شدن را تخمین بزند و مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نمی‌شود.

 

به این ترتیب صدای زنگ ساعت شما در فضای خانه بلند می‌شود اما شما هنوز برای بیدار شدن آماده نیستید و به همین دلیل احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید. البته اگر تاکنون خواب منظمی نداشتید، خیلی نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توان ساعت بدن را تنظیم کرد. اگر هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و حتی در روزهای تعطیل در یک ساعت مشخص بیدار شوید بعد از چند هفته، ساعت بدن شما هم تنظیم می‌شود.

 

به همین دلیل است که بعضی از مردم همیشه پنج دقیقه قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند. فعالیت‌های بیولوژیکی در این افراد به خوبی تنظیم شده است و بدن آنها درست راس ساعت مشخص از خواب بیدار می‌شود.

 

دوباره نخوابید

 .

اکثریت آدم‌ها بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت دکمه روی آن را فشار می‌دهند تا بین 10 تا 20 دقیقه دیگر بخوابند اما به اعتقاد کارشناسان این بدترین کاری است که یک نفر ممکن است در هنگام صبح انجام دهد. علت این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو کرد که در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبک‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود.

 

اما اگر شما بعد از بیدار شدن، باز هم بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، آن را خاموش کرده و بخوابید، ممکن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی بازگردید. شما قرار نیست در حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید، بلکه خواب شما باید به تدریج سبک شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز کنید.

 

نور را به خانه دعوت کنید

 

بیدار شدن و خوابیدن‌های مکرر در هنگام صبح تنظیم بدن را به هم می‌ریزد و حتی ممکن است باعث شود شما در کل روز احساس کسلی، سرگیجه، ناهوشیاری و خواب‌آلودگی داشته باشید. به همین دلیل کارشناسان معتقدند، بهتر است ساعت خود را درست در زمانی تنظیم کنید که تصمیم دارید از خواب بلند شوید و به این ترتیب دیگر نتوانید به خودتان وقت اضافه برای خوابیدن بدهید.

 

همچنین بهتر است به محض بیدار شدن از خواب، پرده‌های خانه را کنار بزنید تا نور آفتاب به داخل اتاق‌تان وارد شود. نور آفتاب به طور طبیعی ساعت داخلی را به کار می‌اندازد و به بدن اعلام می‌کند که هنگام صبح فرا رسیده است.

 

این یک هشدار است

 

تغییر حالت از خواب به بیداری وضعیت بسیار استرس‌زا و پرفشاری را برای بدن فراهم می‌کند. با اینکه شما در هنگام خواب کاملا بی‌حرکت و آرام هستید اما تغییرات زیادی در بدن شما در حال رخ دادن است. برای مثال دمای بدن شما به تدریج کاهش پیدا می‌کند و فشار خون‌تان کم می‌شود. زمانی‌که فرد بیدار می‌شود، بدن به طور ناگهانی احتیاج به فعالیت بیشتری دارد. به همین دلیل قلب باید شدیدتر از قبل شروع به کار کند و جریان خون در بدن سرعت بگیرد.

 

در حقیقت بدن برای آنکه خود را با این تغییرات وفق دهد احتیاج به زمان دارد و درست به همین دلیل است که اکثر حملات قلبی در هنگام صبح رخ می‌دهند. اگر یک لخته کوچک در رگ‌های خونی شما قرار گرفته باشد، افزایش فشار خون بعد از بیداری ممکن است باعث حرکت آن به بخش‌های حساس شده و خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

 

با خورشید قهر نکنید

 

تقریبا همه انسان‌ها روز فعال هستند. این به آن معناست که آنها در هنگام شب می‌خوابند و در هنگام روز به کار و فعالیت می‌پردازند. همه ما دارای یک سیستم تنظیم‌کننده 24 ساعته هستیم که احساس خواب‌آلودگی یا شادابی و فعالیت را در بدن ما تنظیم می‌کند. به طور طبیعی این سیستم بر اساس طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود.

 

گیرنده‌های حساس نوری که در داخل چشم انسان قرار گرفته‌اند، به طور مرتب پیام‌هایی را به مغز و ساعت بدن می‌فرستند تا آن را تنظیم کنند. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم در هنگام خوابیدن یا بیدار شدن مشکل دارید، ضروری است که زمانی از روز خود را در بیرون از خانه سپری کنید.

 

زمانی‌که شما به نور خورشید نگاه می‌کنید، درست مانند آن است که بدن‌تان به یک ساعت دیواری نگاه می‌کند تا کارهای روزانه خود را تنظیم کند. در حقیقت ساعت بدن می‌تواند با نگاه کردن به نور آفتاب خود را با وقت محلی منطقه‌ای که شما در آن به سر می‌برید تنظیم کند. حال می‌توان توضیح داد که چرا بدن شما بعد از وارد شدن به یک کشور دیگر به راحتی خود را با ساعت آنجا تنظیم می‌کند و حتی با وجود اختلاف ساعت، شما در آن کشور هم راس ساعتی که به آن عادت کرده‌اید، از خواب بیدار می‌شوید؟

 

یکی از مشکلات زندگی امروزی این است که بسیاری از ما به اندازه کافی از نور خورشید بهره نمی‌گیریم. خصوصا در فصل زمستان شما مجبورید در تاریکی از خواب بیدار شده و به سرکار بروید. تعداد زیادی از ما با مترو به سر کار می‌رویم و در محیط کار نیز تا تاریک شدن هوا در یک اتاق به سر می‌بریم. در هنگام شب هم در تاریکی به خانه باز می‌گردیم و به این ترتیب فقط چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم.

 

ژنتیک خودتان را بشناسید

 

تقریبا 10 درصد از مردم خوابی مشابه با مرغ و خروس دارند. آنها خیلی زود به رختخواب می‌روند و صبح‌ها هم زود از خواب بیدار می‌شوند. بعضی دیگر هم مانند جغدها زندگی می‌کنند که دوست دارند تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب بیدار بمانند و صبح روز بعد با ساعت زندگی خانه خود کلنجار بروند. بقیه مردم هم حالتی بینابین دارند و رفتارهایی مشابه با هر دو گروه از خود نشان می‌دهند. بعضی از مردم اصولا برای زندگی صبح آفریده نشده‌اند.

 

آنها در هنگام صبح احساس گیجی، کندی، بداخلاقی و کم‌تحرکی دارند که این حالت‌ها می‌تواند تا دو ساعت و حتی بیشتر ادامه پیدا کند. اما بعضی دیگر مانند فنر از رختخواب خود بلند می‌شوند و سراغ کارهای خود می‌روند. دانشمندان معتقدند این تفاوت‌ها کاملا ژنتیکی است و شما می‌توانید مشابه آنها را در بین پدر و مادرها و فرزندان آنها ببینید. ایده‌آل‌ترین حالت برای هر شخص این است که بتواند زندگی و کار خود را با این خصوصیات ژنتیکی تنظیم کند. برای مثال افرادی که خواب‌شان مانند جغدهاست در مشاغلی مانند نگهبانی در شب، پرستاری، پذیرش هتل‌ها و مانند آنها موفق‌تر هستند و در عوض گروه دیگر باید به دنبال مشاغلی باشند که در صبح زود آغاز می‌شود.

 

منبع :salamatnews.com




ادامه مطلب

[ یادداشت ثابت - جمعه 93/5/25 ] [ 10:8 صبح ] [ روزبه عباس زاده ]

13 تصویر جالب که مغز شما را به چالش میکشند

13 تصویر جالب که مغز شما را به چالش می‌کشند

 خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید
مغز انسان با این همه قدرت شگرفی که دارد در برخی موارد به چالش کشیده می‌شود و آن‌طور که فکر می‌کنیم مصون از خطا و لغزش نیست. یکی از این موارد خطاهای دید هستند.
مغز ما با دریافت انبوهی از تصاویر در اطرافمان تلاش دارد مفهوم واقعیت را برای ما نمایان کند و این تجزیه و تحلیل در کسری از ثانیه انجام می‌گیرد. در این میان گاهی مغز نمی‌تواند آن‌چه را که دریافت می‌کند به درستی نمایان کند و واقعیتی که خودش دریافت می‌کند را به‌خوبی نشان نمی‌دهد. این اتفاق را توهم بصری می‌نامیم.
در ادامه به 13 تصویر می‌پردازیم که با مشاهده‌ی آن‌ها مغز شما به نوعی فریب می‌خورد و شما دچار توهم بصری یا همان خطای دید می‌شوید.

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 

1. به علامت مثبت وسط این تصویر خیره شوید. در چند ثانیه می‌بینید که یک دایره‌ی سبز به دور این تصویر جرکت می‌کند و سرانجام تمامی این نقاط صورتی ناپدید می‌شوند و تنها یک دایره‌ی سبز در تصویر می‌چرخد. در حقیقت هیچ دایره‌ی سبزی در این تصویر وجود ندارد و نقاط صورتی رنگ هم به کلی ناپدید نمی‌شوند.


این پدیده به عنوان توهم تعقیب‌کننده‌ی یاس رنگ یا Lilac Chaser شناخته می‌شود؛ ترکیبی از چند پدیده‌ی فیزیولوژیکی با نام‌های phi penomenon و Troxler’s fading است که هرکدام از این مباحث شرح مفصلی دارند که در این‌جا نمی‌توانیم به آن‌ها بپردازیم. کافیست بدانید که این پدیده به دلیل تداخل در چند بخش چشم صورت می‌گیرد و یک تضاد بین آن‌‌ها به وجود می‌آید.

-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

2. چند نقطه‌ی سیاه در این تصویر می‌بینید؟ جواب این است که هیچ نقطه‌ای. بر خلاف چیزی که مغز شما به شما نشان می‌دهد هیچ نقطه‌ی سیاهی در این تصویر وجود ندارد. در واقع شما نقاطی سفید را می‌بینید که در دید شما به سرعت تیره می‌شوند و تا می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید بقیه‌ی نقاط تیره می‌شوند. نظریه‌های زیادی درباره‌ی این اتفاق وجود دارند ولی تاکنون دلیل قانع‌کننده‌ای درباره‌ی این پدیده اراده نشده است جز اینکه مغز انسان گیج می‌شود!

-----------------------------------------

 

 خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

3. آیا این خطوط موازی هستند؟ علی‌رغم چیزی که تصور می‌کنید این خطوط موازی هستند. این پدیده توهم دیوار کافه یا Cafe Wall نامیده می‌شود که در آن دو آجر کنار هم در تضاد هستند. مغز ما هنگام تفسیر این تصاویر تمایل به پخش مناطق تیره در مناطق روشن دارد. این پدیده پرتوافکنی یا Irradiation نام دارد و دلیل اصلی منحنی تصور کردن این خطوط نیز همین امر است.
-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 

4. کدام خط بزرگ‌تر است؟ این دو خط هم‌اندازه هستند. این تصویر مثالی است از پدیده‌ی Ponzo که از یکی از مزایای مغز انسان کمک می‌گیرد. این مزیت تشخیص پس زمینه است که باعث می‌شود مغز از پس‌زمینه برای تشخیص اندازه‌ی یک شئ کمک بگیرد.
-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

5. کدام دایره‌ی نارنجی بزرگ‌تر است؟ دوباره مغز شما به چالش کشیده شد. دو دایره‌ی نارنجی  هم‌سان و هم‌اندازه هستند. این پدیده با نام توهم Ebbinghaus شناخته می‌شود. دلیل اصلی این پدیده فاصله و اندازه‌ی حلقه‌های دور دو دایره‌ی نارنجی است.

-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 

6. در این تصویر یک پرتوی کم‌نور را می‌بینید که از وسط تصویر تابیده شده. اگر سرتان را به تصویر نزدیک کنید می‌بینید که این پرتو کل تصویر را فرا می‌گیرد و تقریبا همه‌جای تصویر سفید می‌شود. این پدیده توهمی تلفیقی از روشنایی و شیب موجود در عناصر تصویر است که Dynamic Luminance-Gradiant Effect نامیده می‌شود.

-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 
7. آیا شما هم هاله و سایه‌های رنگی موجود درون شکل‌ها را می‌بینید؟ در واقع این‌ها سایه نیستند و تنها خطوطی رنگی هستند. این پدیده توهم آبرنگی نامیده می‌شود. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که خطوط بیرونی یک چند ضلعی تیره‌تر از خطوط کنارشان باشند. البته خطوط داخلی باید به رنگ روشن باشند و خطوط بیرونی نسبت به این خطوط تیره‌تر باشند. در این حالت مغز شما تلاش می‌کند داخل شکل را با رنگ روشن‌تر پر کند.

-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 

8. این یک تصویر متحرک نیست. اگر این را باور ندارید می‌توانید به یک نقطه‌ی تصویر خیره شوید و ببینید که تصویر از حرکت باز می‌ایستد. این پدیده توهم رانش پیرامونی یا Peripheral Drift نام دارد. دلیل این اتفاق تاخیر مغز در تفسیر تصاویر با درخشندگی‌های متفاوت در نقاط مختلف است و باعث می‌شود مغز این تصویر را یک تصویر متحرک بپندارد.

-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 
9. فکر می‌کنید که این تصویر مارپیچی است؟ اشتباه می‌کنید چون این تصویر تنها از دایره‌های متحدالمرکز تشکیل شده و پس‌زمینه‌ی این تصویر باعث به هم خوردن معادلات مغز می‌شود و تصور می‌کنید این شکل یک مارپیچ است. این پدیده به نام روانشناس بریتانیایی آقای Fraser توهم مارپیچ Fraser نام‌گذاری شده. اگر این مطلب را باور ندارید می‌توانید با انگشتتان تنها یکی از خطوط را دنبال کنید و ببینید که این خطوط جدا از هم هستند.

-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 

10. رنگ‌هایی که رنگ نیستند! در نگاه اول شما یک دایره‌ی نیمه‌شفاف آبی در این تصویر می‌بینید. در واقع این پدیده هم مانند پدیده‌ آبرنگی است که توضیح دادیم. مغز شما می‌خواهد با هاله‌ای از رنگ به شما وجود یک دایره را تلقین کند.
----------------------------------------

 

 خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 
11. این فیل چند پا دارد؟ مدتی به تصویر خیره شوید و می‌بینید که هم‌چنان شناسایی تعداد پاهای این فیل ناممکن است. در واقع این توهم به دلیل دستکاری تصاویری از فرضیات طبیعی ما از دنیا صورت می‌گیرد.
-----------------------------------------

 

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید

 
12. این تصویر در واقع یک توهم بصری نیست. اگر شما بتوانید زیر 3 ثانیه سر یک مرد را در تصویر بین داته‌های قهوه پیدا کنید نیم‌کره‌ی راست مغزتان فعال‌تر است. این نیم‌کره به استعدادهای هنری و خلاقیت و تخیل اختصاص دارد.

-----------------------------------------

خطای دید,توهم بصری,تصاویر مربوط به خطای دید


13. به کسانی که بیماری صرع حساس به نور دارند دیدن این تصاویر توصیه نمی‌شود. این تصویر یکی از برترین توهمات بصری است که حس واقعی توهم را به شما می‌دهد! خالق این تصویر توانسته با زمان‌بندی خوب در حرکت عناصر تصویر باعث ایجاد حالتی خاص در دید شما می‌شود. برای درک کامل به مرکز تصویر به مدت 30 ثانیه خیره شوید و سپس اطرافتان را ببینید. مشاهده می‌کنید که حس کوچک و بزرگ شدن اجسام را به شما می‌دهد.

 

 

منبع: farnet.ir




ادامه مطلب

[ یادداشت ثابت - جمعه 93/5/18 ] [ 6:55 عصر ] [ روزبه عباس زاده ]